Close

18.8.2016

Opettajien täydennyskoulutus sai innostuneen vastaanoton

opekoulutus-170816-nellikorpi

Tutkitaan ilmiöitä – työvälineitä ilmiöpohjaiseen opetukseen on Pop-Tieteen uusi koulutuspäivä opettajille. Täydennyskoulutuksen pilottipäivä pidettiin eilen Malmilla Hietakummun ala-asteella, jossa opettajat pääsivät tutkimaan, kokeilemaan ja pohtimaan ilmiöoppimisen menetelmiä ja ajatusmaailmaa.

Pop-Tieteen tiede- ja taidekasvatuksen sekä kokeilevien pedagogisten menetelmien ammattilaiset Amanda Manner ja Otso Helos avasivat aihepiiriä keskustelevalla ja pohdiskelevalla luennolla. Jo tässä vaiheessa syntyi paljon ajatusten vaihtoa, sillä osa opettajista oli ilmiöoppimisen ammattilaisia osallistuttuaan useampaan aiheen koulutukseen.

Konkreettinen materiaalien hypistely synnytti luovia ajatuksia

Innostunut ilmapiiri kasvoi entisestään, kun koulutuksessa siirryttiin toiseen vaiheeseen eli varsinaisten ilmiöiden tutkimiseen ja kokeelliseen työskentelyyn. Pop-Tiede jakoi kullekin ryhmälle oman tarvikekassin, jonka sisällöstä sai vapaasti kehitellä ilmiöitä ja pohtia aiheita taustakysymysten avulla.

Ryhmätyöt herättivät opettajissa monenlaisia kommentteja:

– Oli kivaa leikkiä erilaisilla aineilla ja kokeilla mitä niistä syntyy.

– Tuntui, ettei ihan tiennyt mitä pitäisi tehdä, mutta ei turhauttanut. Porukka ympärillä tuki, innosti ja sai uskomaan.

– Oli hauskaa ja hyödyllistä kerrankin eläytyä oppilaan asemaan.

opekoulutus2-170816-nelli korpi

Syvällistä pohdintaa ilmiöoppimisen vaikutuksista ja mahdollisuuksista

Kolmen tunnin koulutuksen loppuvaiheessa ryhmät esittelivät ilmiöitä ja niistä syntyneitä ajatuksia toisilleen. Lopuksi jaettiin kokemuksia, ideoita oppilaiden kanssa toteutettavista ilmiötutkimuksista sekä tuntemuksia, joita uudet opetusmenetelmet synnyttävät opettajissa.

– Syntyi erilaisia ideoita ilmiöistä, niiden tutkimisesta sekä erilaisia tasoja, joita aiheista voi saada.

– Hyväksytäänkö taiteellinen lopputulos vai haetaanko tieteellistä faktista tulosta?

– Kaikkea voi tutkia ja pelkkä kysymys voi olla tärkeämpi kuin vastaus.

– Epäjärjestyksen sieto lisää oppimista.

– Ilmiöoppiminen ei sovi kuitenkaan kaikille, toiset pitävät ja toisille voi olla haastavampaa.

opekoulutus3-170816-nellikorpi

Koulutuksen loppukaneettina Pop-Tiede sai loistavaa palautetta:

– Meillä on ollut paljon koulutuksia ja ollaan perehdytty aiheeseen, mutta tässä koulutuksessa tulee konkreettiseksi asia ja se mitä tehdään. Hyvin hoidettu homma ja tosi hyvä koulutus!

Lue lisää koulutuksen tilaamisesta koulullesi.

Teksti ja kuvat: Nelli Korpi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *