Close

Ilmiöpop

Ilmiöpop on aineiden välistä valon ja äänen tutkimista, työpajoja oppilaille, täydennyskoulutusta opettajille sekä vuorovaikutteinen tiedeshow. 

Vuoden 2018 Ilmiöpop-kiertue varattavissa nyt! Kevään ja syksyn kiertueet on suunnattu pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien kouluille. Varaa Ilmiöpop vierailemaan koulullesi tällä lomakkeella!

Ilmiöpop on kouluille täysin maksuton, kiitos Koneen Säätiön.


Ilmiöpop-päivä sisältää 

           * neljä tunnin pituista työpajaa 4.–6.-luokkalaisille

           * jännittävän tiedeshow’n koko koululle

           * orientoivan ennakkomateriaalin ja ilmiöoppimisen materiaalipankin    

           * kahden tunnin pituisen opettajien täydennyskoulutuksen


Ilmiöpop oppilaalle

Työpajoissa tutkitaan ääntä monelta eri kannalta. Työpajoissa annetaan oppilaille avoimia, luovuutta kehittäviä tehtäviä.

Vuorovaikutteisessa Ilmiödisco-nimisessä otetaan mukaan äänen lisäksi toinen teema: valo. Esityksessä kysytään haastavia kysymyksiä ja esitellään yllättäviä tapoja tuottaa, siirtää ja tarkastella ääntä ja valoa.


Ilmiöpop opettajalle

Ilmiöpop-kokonaisuuden opettajamateriaalit tarjoavat konkreettisia esimerkkejä ja työkaluja eri oppiainesisältöjen luontevaan yhdistämiseen.

Opettajakoulutuksessa tarjotaan uusia näkökulmia opettajuden kehittämiseen ja luokan toimintakulttuurin rakentamiseen uuden opetussuunnitelman mukaisesti.

Ilmiöpop-päivän sisällöt

Päiväaikataulu

8.15 Pop-Tiede saapuu koululle

9.15–10.15 Kaksi työpajaa oppilaille

11.15–12.15 Kaksi työpajaa oppilaille

12.45–13.30 Tiede-esitys koko koululle ja keskustelu (ju

14.15–16.5 Opettajien täydennyskoulutus (jos varattu etukäteen)


Työpaja oppilaille

Mitä: Työpajassa lapset tutkivat äänen muodostumista erilaisilla välineillä pienryhmissä.

Kesto: 60 min ilman taukoa.

Kohdeyleisö: 4.–6.-luokat.

Työpajojen määrä: Enintään neljä samansisältöistä työpajaa, neljälle eri ryhmälle. Kaksi työpajaa pidetään samaan aikaan eri tiloissa klo 9.15–10.15 ja kaksi klo 11.15–12.15. 

Ryhmän koko: Suositus 20–25 oppilasta, enintään 30 oppilasta (30 on ehdoton maksimi – tätä suuremmat luokat tulee jakaa kahteen ryhmään).

Paikka: Luokkahuone

Opettajan rooli työpajassa: Opettaja on mukana pajassa yhtenä oppijoista sekä vastaa luokan järjestyksestä ja turvallisuudesta. Laillinen vastuu ryhmästä on opettajalla.


Ilmiödisco-tiede-esitys

Mitä: Koko koululle suunnattu, ääntä ja valoa käsittelevä vuorovaikutteinen tiede-esitys. 

Kesto: 45 min.

Yleisö: Enintään 200 oppilasta. Ensisijaisesti työpajoihin osallistuville, muutkin tervetulleita.

Paikka: Koulun liikunta- tai juhlasali.


Opettajien täydennyskoulutus

Valinnainen: Ilmiöpop-päivän voi tilata joko opettajakoulutuksen kanssa tai ilman sitä.

Mitä: Perehdytään oppiainerajat rikkovaan opetukseen, tarjotaan välineitä omaan opetukseen keskusteluiden ja pohdinnan avulla. 

Koulutuksella vastataan uuden opetussuunnitelman vaatimuksiin ilmiöpohjaisen oppimisen välineiden hallinnasta ja ideoinnista.

Kesto: 2 h.

Ryhmän koko: 5–25 opettajaa.

Missä: Juhlasali tai luokka, jossa datatykki. Ryhmätöiden tekoon voi jakautua useampiin luokkiin ja tiloihin. 


Opettajan opas

Opettajan opas sisältää ennakko- ja jatkomateriaalia, jotka nivovat Ilmiöpop-päivän aiheet muuhun opetukseen. Oppaassa on myös ohjeita päivän käytännön järjestelyihin. Opas lähetetään kouluille noin kahta viikkoa ennen vierailua.

Tästä ladattavaksi Opettajan opas.


Ilmiöiden maailma -ilmiöoppimisen työkalupakki

Pop-Tiede on julkaissut käytännönläheisen työkalupakin, jota voi hyödyntää kaikissa kouluissa monialaisen oppimisen tukena. Aineisto tarjoaa työkaluja ilmiöpohjaiseen oppimiseen sekä vinkkejä taidelähtöisten menetelmien soveltamiseen tiedekasvatuksessa.

Tutustu Ilmiöiden maailma -aineistoon ja lataa se pdf-muodossa täältä